perjantai 26. syyskuuta 2014

Rossini: Sevillan parturi ja Donizetti: Lemmenjuoma

 
Gioacchino Rossini (1792 - 1868): Sevillan parturi
(Rooma, 1816)


Italialainen ooppera 1800-luvun alussa


-italialainen ooppera nojautui edelleen laulajiin: säveltäjien kirjoittamat nuotit olivat edelleen lähinnä lähtökohta, jonka perustalta laulajat koristelivat ja improvisoivat esityksensä.
-Belcanto eli italialainen kauniin laulun periaate hallitsi sekä opera seriaa että opera buffaa, jotka olivat italialaisen oopperan päätyypit edelleen. Laulajien tuli paitsi hallita koko äänirekisterinsä aukottomasti, myös legato, staccato, koloratuuri ja messa di voce. Rossini oli itse koulutettu laulaja, ja kirjoitti harkitusti oopperoihinsa vaihtoehtoisia koloratuureja. Hän myös julkaisi omia lauluharjoituksia laulajia varten.
-da capo -aaria jäi pois muodista, tilalle tuli cavatina-cabaletta -aariapari, jossa rauhallisesti maalailevaa cavatinaa seurasi nopeampi ja kiihkeämpi cabaletta sekä toisinaan vielä lopun huipentava Stretta.

Rossinin vaiheita


Gioacchino Rossinin isä, Giovanni, kierteli trumpetistina ja käyrätorvensoittajana, kunnes sai paikan kaupungintrumpetistina Pesarosta, Keski-Italiasta Adrian meren rannalta. Hän meni naimisiin leipurintyttären kanssa, ja heidän esikoisensa Gioacchino syntyi 29. helmikuuta 1792. Äiti, Anna, oli seudulla kysytty laulaja, vaikka hän ei nuotteja tuntenutkaan. Kun perheenisä sai paikan Bolognasta käyrätorvenopettajana, merkitsi se Gioacchinolle ensimmäistä mahdollisuutta säännölliseen musiikinopetukseen. Vuonna 1803 alkoi hän myös säveltää, aluksi ensimmäisten aarioidensa esittäjälle, äidilleen. Bolognassa Rossini lauloi säännöllisesti kirkossa, toimi oopperoiden harjoituspianistina ja continuo-soittajana.

Gioacchino Rossinin suuri esikuva oli Mozart, jonka teoksia tutkimalla hän oppi säveltämään oopperoita: "Mozart merkitsi nuoruuteni ihannetta, kypsien vuosieni  epätoivoa ja vanhuuteni lohdutusta". Rossinin säveltäjäntyö sujui kiihkeällä vauhdilla. Hän aikaansai nelisenkymmentä oopperaa vuosien 1809-1829 välillä, mutta lakkasi tämän jälkeen melkein kokonaan säveltämästä. Sevillan parturin partituurin tiedetään kirjoitetun 26 päivässä!!
Toisaalta, kuten Händel ja monet muut aikanaan, Rossini lainasi tähänkin oopperaan alkusoiton ja joukon aarioita aikaisemmista oopperoistaan. Ensimmäisen vakavan oopperansa, Tancredin,  hän kirjoitti jo vuonna 1813.

Sevillan Parturi -oopperan taustaa

Joulukuussa 1815 Rossini sai Rooman Teatro Argentinan oopperatilauksen seuraavan vuoden karnevaaleja varten. Kun ensimmäinen aihe juuttui sensuuriin, palattiin varhaisempaan ja jo ennenkoeteltuun aiheeseen. Oopperan tekstin pohjana oli Beaumarchaisin samanniminen näytelmä (v. 1775, siis Figaro-trilogian ensimmäinen osa), josta roomalainen Cesare Sterbini muokkasi erinomaisesti toimivan oopperalibreton. Jo vuonna 1782 oli Paisiello saavuttanut menestystä samannimisellä oopperalla. Niinpä Rossini antoi oopperalleen nimeksi ensin Almaviva eli turha varotoimenpide. Kantaesityksestä tuli kuitenkin fiasko, ja teos nimettiin uudestaan Sevillan parturiksi. Tällä nimellä ooppera menestyikin samana vuonna 1816 erinomaisesti. Nimi tekee tekstille oikeutta: Pääosassa on paitsi aatelinen kreivi, myös häntä ratkaisevasti auttava alempisäätyinen Figaro. Rossinin Sevillan parturista tuli lyhyessä ajassa supersuosittu, se käännettiin monille kielille, sitä sovitettiin ja lyhenneltiin monin tavoin, kunnes koko alkuperäinen teos uhkasi hämärtyä. Milanolaisen kustannusyhtiön Ricordin julkaistua alkuperäiseen käsikirjoitukseen perustuva laitos, saatiin Rossinin mestariteos pelastettua.

Rossinin Sevillan parturi on yksi kaikkein vauhdikkaimpia koomisia oopperoita, jossa virtuoosinen musiikki, rytmien ja melodioiden ilotulitus yhdistyy vitsikkääseen näyttämötoimintaan. Aivan kuten Mozartilla musiikki tuntuu todella syntyneen säveltäjän aidosta inspiraatiosta. Suuri vaikutus on myös Rossinin mestarillisella orkestraatiolla, josta jo alkusoitto on kuuluisa esimerkki. Subtiili, tarkasti rakennettu instrumentaatio muodostui yhdeksi Rossinin tavaramerkeistä. Oopperan hahmot jatkavat italialaisen Commedia del'arten perinnettä. Rossinin musiikki alleviivaa ja terävöittää kliseisiä hahmoja briljantilla tavalla äärimmilleen.

Henkilöt:

Kreivi Almaviva - lyyrinen tenori
Figaro, parturi - lyyrinen baritoni
Bartolo, lääkäri - basso
Rosina, edellisen suojatti -  koloratuurimezzosopraano
Don Basilio, musiikkimestari - basso
Fiorillo, Almavivan palvelija - tenori/baritoni
Ambrosio, Bartolon palvelija - basso
Marzellina, Bartolon taloudenhoitaja - sopraano
notaari (mykkä rooli)
Upseeri - basso
kuoro: musikantteja, sotilaita

Tapahtuu Don Bartolon talon edustalla, parvekkeella sekä huoneissa Sevillassa joskus 1700-luvun puolivälissä.

Juoni:

I Näytös:

Tohtori Bartolo, vanheneva, mutta yhä viriili vanhapoika, haluaa mennä naimisiin nuoren ja kauniin suojattinsa Rosinan kanssa päästäkseen käsiksi tämän perintöön. Jo jonkin aikaa on Rosinan huomiota kalastellut kadulta serenadeja lauleskeleva tuntematon mies. Bartolon valvovasta silmästä huolimatta saa Rosina toimitettua nuorukaiselle lappusen, jossa hän tiedustelee tämän nimeä ja tarkoitusperiä sekä valittaa vankeuttaan. Kun vanhus poistuu välillä, palaa Rosina parvekkeelle ja saa kuulla, että ihailijan nimi on Lindoro ja että tämä haluaa hänet puolisokseen. Lindoro eli Kreivi Almaviva salaa todellisen henkilöllisyytensä voidakseen varmistua Rosinan todellisista tunteista. Kreivillä on apunaan ovela parturi Figaro.

Rosina kirjoittaa Lindorolle uuden lappusen, kun Figaro hiipii taloon sisälle. Rosina piilottaa lapun, koska samalla Bartolo tulee huoneeseen. Figaro piiloutuu viereiseen honeeseen kuullakseen miten Bartolo ja Rosinan musiikinopettaja Basilio juonittelevat. Bartolo saa Basiliolta kuulla, että kaupunkiin on saapunut Kreivi Almaviva, joka saattaa olla vaarallinen kilpakosija. Miehet päättävät liata juoruilla kreivin maineen. He poistuvat voitonvarmoina, ja Figaro pääsee piilostaan. Figaro kertoo Rosinalle, miten Lindoro rakastaa häntä ja toivoisi mielellään jotain merkkiä neidolta. Rosina ojentaa Figarolle valmiiksikirjoitetun lappusen, jonka Figaro vie toimeksiantajalleen. Seuraavaksi kreivi lähestyy Figaron neuvosta taloa kortteeria etsivänä sotilaana voidakseen lopulta päästä juttusille tytön kanssa. Yritys kaatuu, koska lääkärinä Bartolo on vapautettu sotilaiden majoittamisesta. Seurauksena on melkein kahakka, mutta kreivi välttyy pidätykseltä paljastaessaan salaisesti henkilöllisyytensä sotilaille.

II Näytös:

Kreivi onnistuu pääsemään taloon vihdoin "Don Alonsona", mukamas sairastuneen Basiliota tuuraavana laulunopettajana. Bartolo on kuitenkin siinä määrin epäluuloinen, että "Don Alonson" on luovutettava tälle Rosinan (jonka kreivi muka hänelle, Don Alonsolle, antoi) lemmenkirje ja luvattava vakuuttaa Rosina kreivin epärehellisistä aikeista. Näin "Don Alonso" pääsee hetkeksi Don Bartolon suosioon. Laulutunnin aikana ilmestyy paikalle ensin Figaro ja sitten Figaron ryhdyttyä ajamaan Don Bartolon partaa oikea laulunopettaja Basilio, joka on tullut epäluuloiseksi. Bartolokin tajuaa tilanteen vihdoin. Hän ajaa valeopettajan ja Figaron tiehensä. Kreivi on kuitenkin ehtinyt kuiskata Rosinalle, että hän on Lindoro ja auttaa tämän karkuun keskiyöllä. Figaro ehtii vohkia parvekkeen avaimen.

Don Basilio paljastaa, että "Don Alonso" on kreivi Almaviva itse. Bartolo päättää ryhtyä toimeen saadakseen liittonsa Rosinan kanssa solmituksi ja lähettää Basilion hakemaan notaarin. Hän näyttää Don Alonsolta saamaansa kirjettä Rosinalle, joka suuttuneena Lindoron petollisuudesta, myöntyy menemään naimisiin Bartolon kanssa. Kun Don Bartolo näkee Figaron ja kreivin ukkossateen aikana kiipeävän tikkaita parvekkeelle, nappaa hän tikkaat pois ja lähtee noutamaan vartijoita.

Kreivi paljastaa suuttuneelle Rosinalle, kuka Lindoro todellisuudessa on. Rosinan epäluulo on murskattu ja kun Basilio tulee notaarin kanssa, on kreivillä tilaisuus allekirjoittaa avioliittosopimus Rosinan kanssa. Basilio saadaan toiseksi todistajaksi lahjonnalla ja uhkailuilla. Don Bartolo hyökkää vartijoiden kanssa sisään todetakseen vain kaiken rauenneen tyhjiin. Kreivi lohduttaa vanhusta Rosinan myötäjäislahjalla. Kaikki iloitsevat onnellisesta lopusta.

DVD: Schwetzingenin oopperajuhlat 1988
RSO Stuttgart, joht. Gabriele Ferro
Ohjaus Michael Hampe
Kreivi Almaviva - David Kuebler
Bartolo - Carlos Feller
Rosina - Cecilia Bartoli
Figaro - Gino Quilico
Basilio – Robert Lloyd

DVD: Zürichin Ooppera 2001
Kreivi Almaviva - Reinaldo Macias
Bartolo - Carlos Chausson
Rosina - Vesselina Kasarova
Figaro - Manuel Lanza
Basilio - Nicolai Ghiaurov
Zürichin Oopperan kuoro ja orkesteri, joht. Nello Santi





Kohtauksia:
Alkusoitto (Sinfonia):
1. näytös:
2-4 Kreivin serenadi aamuhämärissä Bartolon talon edessä
7-8 Cavatina: La ran la lera ...Largo al factotum (Figaro, parturi ym. saapuu)
11 Canzone: Se il mio nome saper voi bramate (Kreivin eli Lindoron viesti Rosinalle)
15 Cavatina: Una voce poco fa (Rosina huoneessaan ja tohtorin huoneessa, yksin)
16 Recitativo: Si, si la vincero (Ensin Figaro, sitten Bartolo saapuu, Basilio tulee kertomaan kreivistä)
18 Aria: La calunnia è un venticello (Basilio neuvoo Bartoloa)
20 Duetto: Dunque io son ... tu non m'inganni (Figaro kertoo Bartolon suunnitelmista sekä "Lindorosta" Rosinalle)
22 Aria: A un dottor della mia sorte (Bartolo epäilee Rosinaa salaisen kirjeen kirjoittamisesta)
24-27 Finale 1. Ehi, di casa! ...buona gente! (kreivi tulee sotilaana taloon, finaali kasvaa suureksi mellakaksi)

2. näytös
28 Duetto: Pace e goia sia con voi! (Kreivi tulee Don Alonsona, laulunopettajana)
31 Aria: Contro un cor che accende amore (Rosinan laulutunti Bartolon "valvoessa")
32-33 Arietta: Don Bartolon "serenadi" Rosinalle, kun Figaro saapuu parturoimaan.
35 Quintetto: Don Basilio! - Cosa veggo (Paikalle tulee Basilio, jota kreivi ja Figaro yrittävät huijata)
40 Bartolo lähettää Don Basilion hakemaan notaaria ja vakuuttaa Rosinan kreivin alhaisista aikeista. Rosina alistuu Bartolon tahtoon, joka ryntää hakemaan vartijoita kreivin varalta.
41 Välisoitto: Ukkosmyrsky (Kreivi ja Figaro hiipivät sisään)
42 Recitativo: Alfine, eccoci qua (Figaro, kreivi, Rosina): Rosina luulee Lindoron vain myyvän häntä kreiville, mutta kreivi vakuuttaa hänet henkilöllisyydestään)
43-44 Terzetto: Ah, qual colpo inaspettato! (Rosina ja kreivi uskoutuvat toisilleen, iloitaan yhteisestä tulevaisuudesta, mutta ulospääsy ei onnistukaan)
45 Recitativo: Ah, disgraziati noi!" Notaari on tullut ja avioliittosopimus solmitaan. Kreivi pakottaa Don Basilion tottelemaan itseään. Don Bartolo myöhästyy.
46 II Finaali: Di si felice innesto (Don Bartolo on hävinnyt, kaikki ylistävät onnellista loppua)




Gaetano Donizetti (1797 - 1848): Lemmenjuoma (Milano, 1832)

Gaetano Donizetti syntyi Bergamossa köyhään perheeseen. Hän oppi yhdeksänvuotiaana musiikin perusteet oopperasäveltäjä ja jesuiitta Simon Mayrilta, jonka kohtalo oli tuonut kaupunkiin. Vuonna 1815 Mayr lähetti Gaetanon Bolognaan, jossa hän sai varsinaista sävellysoppia ilmeisesti Rossinilta itseltään. Donizettin kyky säveltää nopeasti ilman pianoa herätti jo alusta pitäen huomiota: "Hän työskenteli keskeytyksettä, eikä käyttänyt pianoa sen paremmin ideoiden saamiseen kuin niiden tarkistamiseenkaan. Hän kirjoitti niin nopeasti, että hänen kuviteltiin puhtaaksikirjoittavan teosta." (Adolphe Adam).

Donizetti sävelsi ensimmäiset oopperansa Venetsiassa, mutta vaihtoi pian Napoliin, jossa useimmat vuosien 1822 - 1830 välillä syntyneistä 30 teoksesta esitettiin. Seuraavaksi Donizetti asettui Milanoon, jossa syntyivät "Anna Bolena" ja "L'elisir d'amore" (Lemmenjuoma). Vuonna 1835 Donizetti sävelsi Napoliin "Lucia Lammermoorin". Hänen myöhäiset oopperansa valmistuivat Pariisissa ja Wienissä.

Lemmenjuoman synty:

Oopperan aihetta oli jo sorvattu oopperaksi Ranskassa vuonna 1830 Eugene Scriben, ajan merkittävin oopperalibretistin lainatessa italialaista alkoperäistekstiä. Scriben materiaalia käytti hyväkseen puolestaan Felice Romani, kuuluisin italialainen oopperakirjailija. Romani kirjoitti aikanaan kymmeniä librettoja, mutta luultavasti yksikään niistä ei perustunut hänen omaan ideaansa. Joka tapauksessa ranskalaisen Daniel-Francois Auberin säveltämä "Lemmenjuoma" menestyi jo hyvin, kun Milanossa etsittiin säveltäjää Romanin lainaaman tekstin säveltäjäksi. Donizetti viimeisteli sävellystyön alle kolmessa viikossa, mutta teoksen harjoittaminen aloitettiin jo ennen sitä!. Kantaesitys 1832 oli joka tapauksessa suuri menestys, ja myös kritiikki otti teoksen kiittäen vastaan. Ajan tapoihin kuului olla välittämättä säveltäjien tekijänoikeuksista. Niinpä neljä vuotta myöhemmin esitettiin Pietarissa yhdistettyä versiota Auberin ja Donizettin oopperoista!

Donizettin Lemmenjuoman tyyli vaihtelee kevyen ja vakavan välillä.  Lemmenjuoma on komedia, mutta Donizetti onnistuu yhdistämään intohimoiset ja vakavat kohtaukset leikittelyyn musiikillisesti uskottavasti. Verrattuna Rossinin Sevillan parturin hahmoihin, kykenevät Lemmenjuoman päähenkilöt muuttumaan ja kehittymään juonen edistyessä.
Lemmenjuoma sisältää edelleen musiikkinumeroita. Niitä yhdistävät resitatiivit, dialogit ja kuoro-osuudet. Aariat monipuolistuvat:  cavatinat ja cabaletat tuovat aariaan hitaan ja nopean osan ja siten vältytään liialta staattisuudelta ja kertaamiselta. Vähitellen tämä kehitys johtaakin myöhemmillä säveltäjillä jatkuvasti kehittyvän musiikkidraaman syntyyn sekä numero-oopperan lopulliseen häviämiseen. Lemmenjuomassa ei vielä olla niin pitkällä, mutta siinäkin vanhat musiikkimuodot liittyvät laajempiin kokonaisuuksiin, jolloin mielenkiinto myös draamaa kohtaan säilyy koko ajan.

Roolit:

Adina, nuori varakkaan maanvuokraajan tytär - lyyrinen koloratuurisopraano
Nemorino, nuori maamies - lyyrinen tenori
Belcore, kersantti - lyyrinen baritoni
Dulcamara, puoskari - basso
Gianetta, pesijätyttö - mezzosopraano
Notaari - mykkä rooli
Sotilas - basso
Juoni: Köyhä Nemorino on rakastunut nuoreen ja kauniiseen tilalliseen, Adinaan, jolta hän ei saa vastakaikua. Kersantti Belcore ja sotilaat asettuvat kortteeriin Adinan pihaan. Belcore ojentaa kukkakimpun Adinalle vaatien vastalahjaksi tämän sydäntä. Nemorinokin tekee rakkaudentunnustusta Adinalle, mutta tämä torjuu hänet melkein pilkallisesti.

Kullatuilla vaunuilla saapuu kyläläisten hienoksi herraksi otaksuma Dulcamara. Tohtori Dulcamaralla on lääke ja helpotus kaikkiin ajateltavissa oleviin maallisiin vaivoihin ja kärsimyksiin. Väki ostaa tuotteita innokkaasti. Dulcamara myy Nemorinolle pullollisen Bordeaux-viiniä muka lemmenjuomana. Adina kertoo kuitenkin Nemorinolle, että hänen ja Belcoren häitä ryhdyttäisiin viettämään jo samana iltana.

Nemorino anoo Adinaa odottamaan vielä vuorokauden. Epätoivoissaan hän pyytää Dulcamaralta toista pulloa lemmenjuomaa. Tämä on valmis myymään, mutta Nemorinolla ei ole rahaa. Siksi hän värväytyy Belcoren armeijaan ja saamillaan rahoilla ostaa  toisen pullon.
Juoma tuntuu vaikuttavan yllättävän nopeasti: joukko liehakoivia tyttöjä ympäröi Nemorinon hänen palatessaan pihaan. Todellisuudessa Gianetta on paljastanut muille tytöille, että Nemorinon setä on kuollut ja häntä odottaa suuri perintö. Gianetta ja tytöt vievät Nemorinon mennessään ja herättävät Adinan mustasukkaisuuden.

Dulcamara lähestyy nyt Adinaa tarjoten eliksiiriään, mutta tämä ei mene yhtä helposti lankaan. Kun Nemorino palaa, palauttaa Adina tälle värväyssopimuksen: Adina on ostanut Nemorinon vapaaksi Belcorelta. Nyt hän tunnustaa lopultakin rakkautensa Nemorinoa kohtaan. Parin syleillessä toisiaan tulevat sotilaat Belcoren johdolla paikalle. Belcore peittää pettymyksensä Adinan suhteen toteamalla, että sotilaalle riittää kyllä tyttöjä. Dulcamara kehuu itseään maalaisväelle: hänen juomansa ansiosta Nemorino on menestynyt paitsi rakkaudessa myös saanut perinnön. Väki tungeksii ostamaan juomaa, ja Dulcamara käärii rahaa. Lopuksi Dulcamara lähtee vaunuillaan.

DVD: Arena Sferisterio Macerata (2002)
Adina                                Valeria Esposito
Nemorino                        Aquiles Machado
Belcore                             Enrico Marruci
Dulcamara                        Erwin Schrott
Giannetta                          Roberta Canzian

Orchestra Filharmonico Marchigiana, johtaa Niels Muus
Ohjaus: Saverio Marconi

2 Preludi
3 Giannetta ja kyläläisten kuoro
4 Nemorinon aaria, jossa hän ylistää Adinaa
6-7 Sotilasosasto ja kersantti Belcore tulevat
11-12 Ihmelääketohtori Dulcamaran saapuminen
14 Nemorinon ja Dulcamaran duetto
19 Nemorino, Belcoren ja Adinan hääsuunnitelmat
29-30 Giannetta ja tytöt piirittävät Nemorinon
33-34 Adina ja Dulcamara. Adina kuulee lemmenjuomasta, muttei tarvitse sitä.
35 Nemorinon aaria ”Una furtiva lagrima”
38-39 Adina ja Nemorino: Adina on ostanut Nemorinon värväystodistuksen ja tunnustaa rakkautensa.
40-41 Belcore ja sotilaat lähtevät, Dulcamara myy pois varastonsa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti